Crisismanagement

Een crisis komt altijd onverwacht. Veel organisaties zijn niet voorbereid op een crisis en lopen het gevaar de regie volkomen te verliezen. Vaak mist een actueel en adequaat crisismanagementplan.  Of er wel een oude ‘lade’-versie die niet meer up to date is. Er is geen crisisteam geïnstalleerd of recent getraind. Vaak is de informatie niet volledig of gebrekkig. De eensgezindheid is soms ver te zoeken. De stakeholders hebben uiteenlopende meningen en oefenen druk uit. Emoties lopen hoog op. Dit zijn allemaal kenmerken van een crisis die mogelijk bijdragen aan blijvende schade op het gebied van reputatieschade van personen, de organisatie en de dienstverlening/productie.

En dat allemaal in een sterk bewegende omgeving met mondige consumenten en waar iedereen zender dan wel als nieuwsbron gezien kan worden. Alles is zichtbaar. Wat lokaal gebeurt, is in korte tijd wereldnieuws. De media duiken overal bovenop en iets relatief ‘kleins’ kan door verkeerd crisismanagement nog weken een trending topic blijven op social media. De responsetijd is van levensbelang. Binnen 24 minuten wordt er een eerste reactie verwacht. Dat maakt organisaties enorm kwetsbaar want de omgeving oefent steeds meer druk uit en gedraagt zich afwisselend als rechter, beul, aanklager of jury. Stakeholderdruk is in no time georganiseerd. Iedereen kan met een gerichte tweet een professional of organisatie onder druk zetten. En dan moet er iets gebeuren. De omgeving verwacht dat er gereageerd wordt, dat er iemand opstaat en leiderschap toont.

Dat betekent nogal wat voor een organisatie om hier op voorbereid te zijn en een crisis te managen. Rep en Roer helpt organisaties om elke crisis te managen en beheersbaar te krijgen en om verdere imagoschade te voorkomen. Rep en Roer zet hier de Rep, Rep en Roer-methodes voor in en helpt ook met op maat gemaakte Workshops en trainingen om het crisismanagement in de vingers te krijgen. Natuurlijk ook met een crisiscommunicatieplan en webcare en monitoring van nieuws en online berichtgeving. Het belangrijkste is dat een organisatie weer regie krijgt en neemt over de eigen crisis. Dat de stakeholders zich voor de organisatie inzetten en hun steun betuigen. En dat na evaluatie van de crisis en het crisismanagement daarna de geleerde lessen van de crisis toegepast worden in staand beleid.

Meer informatie?

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking of een intake-gesprek.

Workshops crisis- en reputatiemanagement door Helmi Geeve
Personal Branding by Rep en Roer